ALLMÄNA VILLKOR – KÖPVILLKOR

Våra köpvillkor

1. Beställningar

Vi tar hand om din beställning inom 24 timmar (normal arbetsvecka). För att beställa ska du ha fyllt 18 år.

Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det och eventuellt information om vad vi kan erbjuda i stället. Du kommer då att få möjlighet att ändra din order eller ta bort beställningen.

Vi arbetar med att minimera leveranstiderna från vårt lager men även från de lager vi gör direktleveranser från. Därför behandlas din beställning ofta direkt efter att du har genomfört ditt köp utan att vi i realtid hinner uppdatera orderns status. Hantering av beställningar sker även på kvällar/helger. Det innebär att din order relativt snabbt efter att du har beställt kan ha kommit så långt i hanteringen hos oss att kostnadsfritt avbeställning inte längre är möjlig utan att du måste ta emot produkterna för att därefter ångra ditt köp, se punkt fem. Tyvärr blir det dyrare för oss och därmed er om vi ska vända sändningen när den redan är på väg.

2. Priser och avgifter

Samtliga priser som anges på AB Åström Sanda är inklusive moms och exklusive fraktkostnaden.

Vid köp av kompletta hjul (dvs. däck och fälg), monterar vi däcket på fälgen och balanserar hjulen för endast 100 kr/st.

Vid köp av aluminiumfälgar där original muttrar/bultar inte kan användas medföljer både muttrar/bultar och i vissa fall även navringar utan extra kostnad. Dessa tillbehör ska användas, se vidare nedan under Passningsgaranti.

Till samtliga däck tillkommer en återvinningsavgift på 20 kr. Återvinningsavgifter är en miljöavgift man betalar för att däcken sedan omhändertas för återvinning. Återvinningsavgifter du betalar när du köper däck av oss gör att du kostnadsfritt kan lämna in däcken på valfri verkstad när de är utslitna. Du ska alltså inte betala återvinningsavgift till däckverkstaden.

Betalning för de produkter du köper av AB ÅSTRÖM SANDA sker till oss, se nedan under rubriken Betalningssätt.

3. Betalningssätt

Vi erbjuder faktura, delbetalning, konto samt kortbetalningar.

Faktura, delbetalning och kort erbjuder vi samarbete med Resurs /Handelsbank , en del av TF Bank. Vid köptillfället görs en sedvanlig kreditbedömning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få hem en kopia av kreditupplysningen per post. Kreditgivare är Resurs /Handelsbank , en del av TF Bank. Fullständiga villkor för faktura, delbetalning och konto ser du i kassan innan du genomför köpet men här är även länkar till, Resurs /Handelsbank s kreditvillkor samt Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.

3.1 Faktura för privatpersoner

Fakturan skickas hem till dig per e-post.

Du kan välja att betala hela fakturabeloppet på en gång eller senare ansöka om att dela upp betalningen i mindre delar, då läggs ditt köp över på ett Konto. Det lägsta beloppet att delbetala står angivet på fakturan. Mer information om Konto nedan samt i de fullständiga villkoren.

3.2 Delbetalning (betala i din egen takt).

Kontobesked skickas hem till dig per post i mitten på varje månad, med en aviseringsavgift på f.n. 29 kr.

3.3 Faktura för företag

Fakturan levereras via e-post. 14 dagars kredit, fakturaavgiften är 49 kr.

3.4 Bankkort/kreditkort

Vi använder 3D Secure som är en global säkerhetsstandard utvecklad av Visa och Mastercard för internetbetalning. Överföringen krypteras, vilket innebär att ingen obehörig kan komma åt dina kortuppgifter. Pengarna dras från ditt kort när du godkänner ordern. Betalningen går via betalväxeln Stripe.  All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av Stripe och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Vi har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter. Vid betalning med kort fyller du i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC/CVV-kod. Vi accepterar betalning med VISA och MasterCard som är utställda i Sverige och övriga Norden.

4. Ångerrätt för konsumenter (privatpersoner)

Som privatperson har du, enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 14 dagars ångerrätt på alla varor. Om du vill ångra ditt köp ska du lämna eller sända ett meddelande till oss om det inom 14 dagar från och med den dag då du tog emot dina beställda varor. Vi ber dig att skicka meddelandet skriftligen, via e-post (info@astromssanda.se) eller brev (AB ÅSTRÖMS SANDA AB, Sanda Bjestavs 110 623 79 Klintehamn). Du kan också fylla i och till oss skicka in det standardformulär som finns på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se). Du kan däremot inte ångra ditt köp enbart genom att låta bli att lösa ut din vara, utan ett särskilt meddelande till AB ÅSTRÖM SANDA måste skickas. När du har ångrat ditt köp ska du utan dröjsmål, och senast 14 dagar efter det att du ångrat köpet, skicka eller lämna tillbaka varan till AB ÅSTRÖM SANDA. Det är du som kund som betalar för returfrakten samt står för risken för varorna under transporten. Det är därför viktigt att däck och fälgar som skickas tillbaka paketeras väl.  Om du vill så hjälper vi dig gärna med returen, kostnaden för returfrakten är då 250 kr/däck eller fälg och 400 kr/komplett hjul. Lägsta kostnad för returfrakten är 500 kr. För kompletta hjul återbetalas inte monterings avgiften samt avgift för avmontering mm tillkommer 200 kr/hjul.

Observera att om du själv väljer att ombesörja returen så måste du säkerställa att valt fraktsätt innebär att varorna levereras till vårt lager i Sanda. Vi har inga möjligheter att hämta ut varor på utlämningsställen.

Om du har ångrat ditt köp kommer vi att göra en återbetalning med samma betalningssätt som du använde vid beställningstillfället, senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om att du ångrat köpet, dock senast när vi har fått tillbaka varorna. För att du ska kunna få en fullständig återbetalning krävs att varan är i sitt ursprungliga skick, vilket bl.a. betyder att du inte har använt varan. För att få full återbetalning ska därför till exempel inte däck ha monterats på fälg eller om du har köpt fälg/kompletta hjul ha monteras på bil. Om varan inte är i sitt ursprungliga skick har vi rätt att göra värdeminskningsavdrag vid återbetalning

Ångerrätten är inte tillämplig för företag.

5. Outlöst gods

Outlösta sändningar utgör aldrig ensamt ett utnyttjande av ångerrätten utan särskilt meddelande till AB ÅSTRÖM SANDA AB måste göras. För outlöst gods tar vi 500 kr/order plus 250 kr/däck eller fälg och 500 kr/komplett hjul. Lägsta avgiften per outlöst sändning är 1400 kr.

6. Garanti

Alla varor hos AB ÅSTRÖM SANDA AB har 1 års garanti (avser fabrikationsfel). Skador uppkomna efter mottagandet av varan, vid exempelvis montering, demontering, körning, ersätts inte. Montering av däck och fälgar skall ske av fackman. Det åligger kunden att kontrollera passformen samt andra detaljer för att undvika skador på fordon och nyinköpta produkter.

Garantin på fälgar omfattar endast ursprungliga fel i material, bearbetning eller ytfinish. Detta innebär bl.a. att ytfinish garantin upphör att gälla om fälgarna tvättas med syrabaserade eller andra aggressiva tvättmedel. Garantin upphör också om fälgarna utsätts för mekanisk åverkan eller tvättas med grova borstar eller utsätts för liknande behandling. Vidare omfattar garantin inte stenskott, påkörningsskador eller islagskador etc.

7. Passningsgaranti

Passningsgaranti på kompletta hjul gäller när du söker kompletta hjul via bilens registreringsnummer. AB ÅSTRÖM SANDA garanterar då att hjulen passar din bil.

Av leveransinformationen framgår det om original muttrar/bultar passar eller om vi har skickat med nya. Om vi har skickat med nya bultar/muttrar så måste dessa användas. Felaktiga muttrar/bultar kan i värsta fall innebära att hjulen lossnar med allvarliga skador som följd. Om det står att original bultar/muttrar skall användas så avses för stålfälgar original bultar/muttrar för stålfälg och för aluminiumfälgar original bultar/muttrar för aluminiumfälgar.

Innan alla hjulen packas upp ska ett av hjulen provmonteras (både fram och bak). Om du har fått med navringar så skall dessa monteras i fälgens centrumhål. Det som ska kontrolleras innan bilen sänks ner är att bultar/muttrar inte tar i några bromsdetaljer eller i övrigt ”bottnar” och att hjulet går helt fritt från bromsok och andra delar på bilen. Det som ska kontrolleras efter att bilen sänks ner men innan den rullar är att inte hjulet tar i något i hjulhuset när ratten vrids max åt bägge håll och att det finns frigång även när bilen är helt nedfjädrad.

Ringtrycket skall kontrolleras i samtliga hjul och korrigeras till rekommenderat ringtryck för bilen. Den informationen finns i bilens instruktionsbok.

Om din bil är utrustat med TPMS (däcktrycksövervakningssystem) har vi, möjlighet att leverera hjulen med TPMS sensorer. Då levereras hjulen med TPMS sensorer som vi har programmerat så att dessa kan kopplas ihop med vald bil. Du beställer TPMS sensorerna via vår web-shop.  Hur sensorerna kopplas till bilen skiftar mellan olika bilmodeller. Det är vanligt att systemet är självlärande, vilket innebär att systemet fångar upp ett nytt hjuls signal efter ungefär 20 minuters färd alternativt att man aktiverar de nya hjulen via bilens färddator. Men det finns även bilar där sensorerna måste aktiveras i bilen och då krävs det speciell utrustning och ett besök hos en verkstad som har denna utrustning. Inkoppling av TPMS sensorerna till bilens dator ansvarar du som kund för, vi täcker inga kostnader som uppkommer i samband med det. Om din bil är utrustad med TPMS och du väljer att beställa hjul utan TPMS-sensorer gäller inte passningsgarantin för problem som uppstår på grund av att du har valt hjul utan TPMS-sensorer.

Vid köp av fälgar och kompletta hjul till släp, husvagnar och transporter samt ändrade (till exempel sänkta) eller importerade bilar lämnar vi inte passningsgaranti.

Vi lämnar inte passningsgaranti vid köp av endast däck. Vi utgår ifrån att en fackman har satt ihop de kompletta hjul som bilen har och därför rekommenderar vi samma dimension som dessa har. Hänsyn måste tas till information i registreringsbeviset för belastnings och hastighetskod samt regler för utbyte av däck.

8. Reklamationer

Vid misstänkt reklamation ska alltid AB ÅSTRÖM SANDA kontaktas innan de aktuella varorna skickas tillbaka. Du kan kontakta oss via mejl, brev eller telefon, kontaktuppgifter finns nedan under Kontaktinformation Reklamation ska ske inom skälig tid efter det att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Reklamationer från privatpersoner (konsumenter) som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid ha lämnats i rätt tid. Den yttersta fristen för reklamation från privatpersoner är tre år från mottagandet av varan. Vid godkänd reklamation ersätts kund med likvärdig produkt. Vid samtliga reklamationer sker en produktkontroll. AB ÅSTRÖM SANDA måste konstatera fabrikationsfel innan varan kan ersättas. Returfrakten betalas av kunden men ersätts av oss vid godkänd reklamation. AB ÅSTRÖM SANDA ersätter inte returkostnad över 200 kr/däck (fälg eller komplett hjul) eftersom vi erbjuder oss att ordna med returen mot denna avgift. Kringkostnader såsom montering, demontering hyrbil etc. ersätts ej.

Vid en eventuell tvist med en kund som är privatperson kommer vi att följa beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

9. Användning av personuppgifter

Kundens personuppgifter kommer att sparas i ett kundregister i syfte att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig som kund.

Genom att godkänna våra köpvillkor samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar enligt vår Integritetspolicy.

10. Kundkonto

Genom att skapa ett kundkonto samtycker du till att AB Åström Sanda behandlar dina personuppgifter enligt vår Integritetspolicy.

Inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) till kundkonton hos oss ska hanteras så att de inte kommer till obehöriga personers kännedom. Genom att ge dina inloggningsuppgifter till någon annan bekräftar du att den personen äger rätt att lägga beställningar i ditt namn och att du är betalningsskyldig för sådana beställningar. Om du tror att någon obehörig person har tillgång till dina inloggningsuppgifter åligger det dig att omedelbart meddela oss detta och att byta ditt lösenord.

11. Cookies

Webbplatsen använder cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator. Cookies används normalt för att förbättra webbplatsen för användaren, till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter besökarens önskemål och val. En cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid eller tills du själv raderar den. En sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessioncookies försvinner när du stänger din webbläsare. De flesta webbläsare är inställda för att tillåta lagring av cookies. Om du inte vill tillåta detta kan den stängas av. Information om hur du gör detta finns i webbläsarens hjälpfunktion. Mer information om cookies hos oss.

12. Övrigt

Det är mycket viktigt att ange rätt adress- och kontaktuppgifter. Aviseringar, leveransinformation, utskick av fakturor mm sker via mail eller sms. Kunden ansvarar för kostnader som uppstår på grund av felaktiga uppgifter från kunden.

För däck tillverkade före vecka 18 år 2021 kan EU-märkningen i webbshopen skilja sig ifrån vad som står på etiketten på däcket. Exempelvis har däck som tidigare varit märkta med F eller G fått märkningen E i den nya märkningen, dvs säga att det visas E i webbshopen med det står F eller G på etiketten. Anledningen till detta är en uppdatering av förordningen (EU) 2020/740. Ytterligare information om EU-märkningen finns på varje produktkort samt i vår information om EU-märkningen.

Alla produkter i vår webbshop finns till försäljning, med reservation för slutförsäljning. Vid tryckfel, tekniska problem eller dylikt förbehåller vi oss rätten att annullera inkomna beställningar. Du kommer då att kontaktas. Eftersom produktinformationen kommer från leverantörer i huvudsak avsäger vi oss ansvaret för denna.

Vissa bilder på sidan kan skilja sig mot verkligheten. Om du, till exempel, under menyn ”däck” ser en bild där ett däck är monterat på en fälg, är det bara i visningssyfte och fälgen medföljer inte i priset.

Vi frånsäger oss ansvaret för vilken däckutrustning du som fordonsägare väljer att använda till ditt fordon.

13. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från AB ÅSTRÖM SANDA AB sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att AB ÅSTRÖM SANDA befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

14. Kontaktinformation

Besöksadress och adress för returer:

AB ÅSTRÖM SANDA AB
Sanda Bjestavs 110

62379 Klintehamn

E-post: info@astromssanda.se

Telefon: 0498-242049
Telefontider:
Måndag till fredag 8:00-12:00 och 13:00-17:00

SE5566940643101


Dessa villkor har fastställts den 2021-09-25